miercuri, 22 iulie 2009

Educatie prin agresivitate

Vorbim de promotii, de folosirea mai rara a mesajelor emotionale care nu functioneaza cel mai bine pe timp de criza, de pragmatismul consumatorului care isi dramaluieste pana la ultimul banut bugetul gospodariei, e mai atent si mai circumspect la noi tipuri de cheltuieli. Totusi, cum ii prostesti pe romani sa cumpere sau sa iti ia in considerare serviciul pe care tu il vinzi, desi poate nu are nevoie de nicio schimbare.

Voi face o scurta analogie cu psihanaliza. Melanie Klein distinge in stadiile precoce ale complexului lui Oedip, o pozitie paranoida si o pozitie depresiva. Deoarece in primele luni bebelusul nu face distinge intre iubire si distructivitate, dorinta pentru sanul matern este atat de mare incat il iubeste dar in acelasi timp vrea sa il devoreze, sa il distruga. In jurul varstei de 6 luni bebelusul se confrunta, dupa Klein, cu teama de a pierde sanul mamei. Aceasta amenintare se manifesta ca depresie. La varsta adulta, aceste doua tipuri de reactie, paranoida si depresiva, se pot manifesta intr-o ordine diferita. Se poate distinge o reactia fata de pierderea obiectulu dar si reactia agresiva ce se manifesta inainte ca individual sa cada in depresie.

Extrapoland acest fenomen individual la psihologia sociala, vom observa cum umilintele suferite de romani de-a lungul anilor si pozitia lor defensiva fata de tara, deci cumva depresiva, a dat nastere unor reactii agresive, urmate de depresie. In Romania am avut perioade cand ne-a mers bine, perioade in care situatia era atat de mult timp instaurata ca se anihilasera complet instinctele agresive si am cazut in depresie si perioade cand ne-am dat seama ca ceva nu merge bine si e cazul sa devenim agresivi. Dar, pentru ca reactiile paranoide se dezvolta la nivel latent, pana a deveni manifeste, romanul are nevoie de multe semnale si inghionteli. Aici intervine industria comunicarii si capacitatea de a educa sau de a deplasa continutul agresiv la nivel manifest. Sa uitam de emotional vs rational si sa dam niste semnale mai serioase.

Delaco Mozzarella (CAP)


Romtelecom Thriller (Graffiti BBDO)


QFort Cucu (Next Advertising)

Niciun comentariu: