marți, 7 august 2007

Puterea de predictie a semioticii

Puterea de predictie a semioticii sta in capacitatea acesteia de a desifra semnele, de a transmite un mesaj prin comunicare, de a depasi mesajele evidente ale comunicarii, de a investi in conotatii. Insa aceasta nu inseamna doar a descrie spatiul si contextul de comunicare ci a cauta toate semnificatiile care se pot atasa discursului.

In acest caz monitorizarea competitiei poate fi un instrument in plus pentru a demonstra aceasta capacitate, deoarece setul de inferente gasite poate sublinia potentialul acestei discipline.

Pentru a ilustra mai bine aceasta teorie am ales descifrarea semnelor de pe 2 site-uri: altex si media galaxy.

Discurs
Ambele discursuri, atat Altex cat si Media Galaxy vizeaza spectatorul. Nu sunt construite sa implice consumatorul intr-o relatie, sa creeze o legatura intre brand si client ci configureaza o relatie simpla de vizionare. "Uite ce am eu"
Vocabularul Altex, axat pe pret, este combinat uneori cu o scurta fraza de conectare situat pe banner: "Incepe ziua cu o cafea facuta la...", "Calca rapid si usor cu Tefal", "Ia-ti telefon si pleaca linistit in vacanta" etc. Axa de alegere a pretului si a marcii te ajuta sa faci comparatii pret-marca. Poti sa apesi oricand pe "adauga in cos" sau "detalii" fapt ce iti usureaza mental drumul spre achizitie.
La Media Galaxy momentul de conectare lispeste. Produsele MG initial sunt singure pe pagina, companie facandu-le doar pretul, dar daca vrei sa vizualizezi unul dintre ele se desfasoara o lista intreaga de caracteristici tehnice. Acelasi gen de configurare o regasim si la site-uri care vand tehnologie dar insotite de un forum sau posibilitatea de a lasa un comentariu/ de a citi comentariile facute de ceilalti.

Centrarea pe client sau pe produs
Aletx este centrat pe client, caruia i se fac oferte de pret legate de nevoi reale. Clientului i se ofera si o linie de relatii cu clientii. Mesajul acestei linii este simplu si antrenant pentru cei ce doresc informatii. Pe un banner esti intrebat: "Cauti un raspuns Vrei o lamurire". Asistenta Media Galaxy este mai discreta iar mesajul este exclusivist, pare a fi dedicat numai celor care au cumparat deja de la ei: "Daca te numeri printre clientii nostri, aici poti contacta echipa noastra de profesionisti care-ti va acorda tot suportul"

Aranjarea categoriilor de produse pe pagina, in partea stanga, se face doar dupa categorii principale la Altex, putand deschide in continuare categoriile secundare (ex: electrocasnice mici = aparate de ingrijire persoanala, cafetiere, cantare, etc). Media Galaxy, pentru a sugera crezul sau "Cea mai variata gama de produse" desfasoara pe coloana din stanga toate categoriile deodata, atat secundare, cat si principale.

Sloganul.
"Cel mai mic pret din Romania" ofera confortul mental de a nu mai trebui sa cauti in alta parte. Pentru persoanele orientate catre valoare acestea sunt vorbe in vant, dar pentru cei orientati catre pret, cei care cauta oferte si promotii pretul este un carlig de intrare in magazin.
"Cea mai variata gama de produse" este usor de crezut, pana intri pe site si numeri. Oferta Altex, pe unele categorii (de ex: televizoare) este mai bogata iar o astfel de greseala scade din credibilitate. Conotatia pentru "cea mai variata" merge catre multe produse, o pajiste intreaga, fara limite, o hala uriasa unde poti lua la bani marunti fiecare aparat.


Noutati versus promotii

Fiind axat pe pret,la Altex, pe prima bara de alegeri se afla la loc de cinste promotiile (care sustin filosofia pretului mic), noutatile fiind pozitionate pe ultimul loc. Surprinzator, Media Galaxy pune pe primul loc tot promotiile si pe locul doi noutatile. Ar fi fost firesc sa fie invers deoarece noutatile deriva din gama variata de produse iar promotiile din multe chestii ieftine pe care magazinul trebuie sa le vanda mai repede, pentru a putea aduce ceva nou.

Concluzii
Usurinta cu care navighezi pe site-ul Altex, toate butonasele comode care iti asigura confortul mental ca poti decide in orice moment sa iei o decizie, il recomanda pentru rezultate pozitive. Ce ii lipseste marcii Altex este insa interactivitatea. Intrand pe site ma gandesc ca si in magazin voi avea parte de acelsi tratament. Voi fi spectator la un sir de caracteristici de produse. Nimeni nu imi va recomanda un anumit produs dedicat stilului meu. Ma voi alege probabil cu cel mai bun "raport pret calitate", dar nu cu marca "care mi se potriveste".

La Media Galaxy nu ma astept sa vina cineva in magazin. Ma vad singura, intre multe produse pe care le voi studia din prisma caracteristicilor tehnice. Totul este rece, atmosfera neprimitoare. Ma ajuta insa sa stiu ca e fratele mai mic al lui Altex. Astfel un forum m-ar ajuta si mai mult. Isi permit ei insa sa ofere asa ceva? Comenatrii legate de produse? O fi bine, n-o fi bine? :)

Niciun comentariu: