marți, 24 iulie 2007

Perceptii asupra marcilor





Am gasit un proiect foarte interesant dedicat puterii marcilor al unui grup interesat de arta, tehnologie si filosofie (monochrom).
“Studiosii” au incercat sa evalueze perceptiile oamenilor asupra puterii unui brand.

Metodologia folosita pe cat de simpla pare, pe atat de eficace poate fi: 25 de austrieci au desenat au desenat din memorie 12 logo-uri (8 internationale si 4 europene).

Rezultatele le puteti vedea in imaginile de mai sus.

Cea mai simpla metoda de a analiza o parte din aceste desene este dihotomia stanga dreapta. Prima legatura care-mi vine in minte este testul arborelui, folosit in psihologie pentru analiza personalitatii copiilor, dar mai sunt si alte legaturi antropologice.

In general partea stanga are conotatii negative in comparatie cu partea dreapta care semnifica bunatatea, credinta, blandetea. Mana stanga este profana si spurcata, pe cand mana dreapta este sfanta. In Judecata de Apoi raul este situat in stanga, iar binele in dreapta. Odinioara, indivizii stangaci erau marginalizati deoarece erau considerati nascuti ilegitim, din flori iar in zilele noastre copii stangaci sunt obligate sa isi schimbe orientarea sis a devina dreptatci, “pentru ca asa trebuie”.

Etimologic aceste cuvinte (stanga, dreapta) ne ofera noi conotatii. In latina stanga se traduce prin “sinister” care in romana sau engleza se leaga de cuvantul sinistru/ sinister, a caror semnificatie nu este pozitiva.


In acest context, analiza imaginilor de mai sus este extreme de usoara.
Pentru logo-ul Peugeot, pozitionarea leului catre stanga sau catre dreapta semnifica preferinta, aspiratia catre marca, mai ales ca in mod real acesta este pozitionat catre stanga. (dorind probabil sa comunice agresivitatea si puterea masinii).

Pentru marul Apple, amplasarea muscaturii in partea din dreapta este o recunostere a performantelor acestei marci, , pe cand in partea stanga reflecta atitudinea negative fata de marca.

2 comentarii:

ioana spunea...

Studiul pare foarte interesant dar ar fi fost mai spectaculos daca ar fi existat o a doua parte a cercetarii in care subiectii sa fie pusi sa isi exprime parerea despre brandurile respective, sa verbalizeze perceptia negativa sau pozitiva de care sunt suspectati. Astfel am fi putut avea o comparatie intre speculatiile vis a vis de dihotomia stanga/dreapta -elemente corespondente ale perceptiilor bine/rau - si marturia (poate chiar dovada a constientizarii propriilor reprezentari) in acest sens.
In afara de "apucaturile" ancestrale si mostenirea religioasa din spatele semnificatiilor acestor doi semnificanti, as fi curioasa sa aflu daca tendinta este de atenuare sau de accentuare a valentelor culese pana acum de fiecare dintre parti (stanga si dreapta).
Nu stiu daca am fost suficient de explicita... I can only hope so :)

Corina Bordeianu spunea...

Ioana,
Te-am inteles perfect. Intr-adevar, asta ar fi urmatorul pas. Dar cred ca cei de la monochrom nu au avut printre obiective si acest lucru.
Ipoteza ta este foarte buna si merita incercata. Astept rezultatele :0.